Nebylo nám sice dáno zapomenout, Reynkově mystice by však slušelo intimnější prostředí i propagace

Nebylo nám sice dáno zapomenout, Reynkově mystice by však slušelo intimnější prostředí i propagace80%

Dvířka od kurníku, stromy podél cest, Don Quijote, skromný autoportrét či pieta. Zdánlivě obyčejné výjevy vesnického života se zvířaty střídají biblické příběhy, dominuje ukřižování, bolest a láska, vše s přepečlivým důrazem na detail, ke kterému soustředil svou pozornost v dlouhých nočních hodinách u kamen na statku v Petrkově – v čase, který v jeho tvrdém životě plném těžké práce skýtal jediný klid pro tvůrčí činnost. Rozsáhlý výběr z díla jednoho z našich nejlepších grafiků a básníků 20. století obsahuje i dosud nespatřené grafické listy.

Výstava s názvem Reynek…génius, na kterého jsme měli zapomenout jemně naznačuje rytcovo celoživotní sepětí denní rutiny s čistou vírou. Při pohledu na titěrné, lehce kolorované tisky s motivy přírody se nelze ubránit dojmu, že Bohuslav Reynek moc dobře věděl, jak tvrdý je denní chlebíček „nepohodlného“ a „neschopného“ cizince ve vlastním domě, kterého z něj udělali nejprve nacisté a o pár let později komunisté. Zároveň lze z jeho díla číst, že život pro něj byl zvláštním, chráněným darem, ať je jaký je – má takový být, třebaže se tomu člověk vzpouzí. Přestože jeho grafické listy nejsou „žádná idyla“, Reynek by zajisté neměnil.

Valdštejnská jízdárna Pražského hradu je však možná pro takovéto nezařaditelné umění prostorem poněkud předimenzovaným – Reynkovi by slušel spíš užší, ze všech stran sevřenější výstavní prostor, který by i lépe souzněl s jeho pokorným, mlčenlivým a zvláštně posmutnělým uměleckým výrazem. Předešlá výstava jeho grafik, která byla na přelomu let 2011 a 2012 situována do gotického Domu U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí, se právě tímto způsobem dotkla návštěvníkovy duše mnohem výrazněji.

Architektům Miroslavu Vavřinovi a Federicu Diázovi se sice letos podařilo vytvořit vnitřní „labyrint“, jehož půdorysem jsou výhradně křivky a kontinuita prohlídky tak není rušena žádnými rohy, ale grafické listy velikosti pohlednice, jeden vedle druhého, navíc v enormních světlých rámech, poněkud splývají a jedinečné momenty Reynkovy tvorby se tak ztrácejí v záplavě obrovského množství. Celkem je zde k vidění 330 grafických listů, které nejsou rozděleny v žádné ucelenější tematické celky, mimo jedinečné listy vyhotovené technikou cliché verre.

Originální architektura výstavy však zdaleka není to, co by Bohuslavu Reynkovi v roce 2014 ubíralo na jeho specifickém sdělení; celoživotní vzývání střídmosti jako principu a odmítání laciné velkoleposti bylo paradoxně zapomenuto již při tvorbě rozsáhlé reklamní kampaně, jejíž pohrobky straší u dálnice či na billboardech a budou patrně i dlouho poté, co se výstava na konci července uzavře. Jako by byl intimní vnitřek násilím vyrván ven na světlo Boží, protože přece (ve svobodě!) může být – mrtvý tomu už nezabrání a davy čekají na „exkluzivní zážitek“. Nejen umělecké, ale obecně životní naplnění v obyčejné a přesto lahodné přítomnosti, které netouží po ničem jiném než odevzdaně spočívat, to je snad skutečná Reynkova poloha, která by se však na billboardech vyjímala jen těžko…

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Národní galerie Praha -... nabízí i další akce

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!