Dny Evropského filmu ve znamení kvality a rozmanitosti

Dny Evropského filmu ve znamení kvality a rozmanitosti 

Dle mého subjektivního, ale nepředpojatého názoru Dny evropského filmu jsou jedním z těch nejkvalitnějších, nejprověřenějších a nejlépe organizovaných festivalů, kde variabilita filmů se drží kvalitativně (i po těch dvaceti ročnících) vysoko a pravděpodobnost zklamání je v porovnání z ostatními festivaly prezentujícími evropské filmy nízká. Neméně důležité je, že festival přináší určitou míru nezbytného euro-patriotismu do našich kinosálů.

Letošní ročník, který odstartoval ve čtvrtek 10. dubna, vítá všechny příznivce kinematografie starého kontinentů širokou rozmanitostí: více než 50 evropských snímků rozdělených do několika kategorií najde cestu ke každému typu diváka. Hřebem letošního festivalu je však zajímavá kategorie EuroCrime – sekce osmi filmů, která reaguje na vzrůstající popularitu žánru thrilleru v evropské kinematografii a chce ukázat, že nejenom skandinávští tvůrci dokážou točit filmy, ze kterých běhá mraz po zádech. Proto doporučuji ke zhlédnutí premiérově uváděný řecký snímek Jace, jenž je svéráznou odyseou napříč aténským podsvětím, zachycující životní cestu mladého albánského sirotka. Odlišný přístup ke stejnému žánru pak prezentuje maďarská černá komedie Boží šichta, která vás zavede do světa noční záchranné služby a obchodu s mrtvolami. Pro méně otrlé doporučuji vizuálně opojný snímek v belgicko-francouzské koprodukci Podivná barva slz tvého těla, který ve stylu italského thrillerového subžánru giallo pojednává o muži, který za pomoci najatého detektiva rozjíždí pátrání po své nezvěstné ženě.

Jednou z osobitých sekcí je €Docs, která opět dokazuje, že evropský dokument je momentálně na vzestupu. Sekce přináší i několik světových premiér: tak například německo-rakouský Master of the Universe nabízí detailní pohled do zákulisí fungování světových finančních trhů. Film zaslouženě dostal Cenu německých filmových kritiků za nejlepší dokument a následně zabodoval v Locarnu. Třešinkou na dortu a rozhodně zajímavým podnětem pro mnohé z nás bude snímek TPB AFK – Příběh The Pirate Bay, jenž zachycuje příběh legendární švédské „pirátské zátoky“, odkud stáhnete z Internetu téměř cokoliv. Provokativní snímek tak pobouřil hollywoodská studia, že se snažila přimět Google, aby ho nebylo možno „vygooglovat“.

V sekci Best of se představí ty nejlepší z nejlepších: filmy oceněné na festivalech, hity a trháky domácích kin za poslední dva roky. Budou tu jak čeští Klauni, tak britský Dvojník, ve kterém září Jesse Eisenberg a Mia Wasikowska. Dvou projekcí se dočká i Oh Boy, jeden z nejúspěšnějších německých filmů poslední doby, černobílá sonda do života věčného studenta, mladíka tápajícího životem a ulicemi Berlína. V sekci najdete i nám méně známé, ovšem stejně kvalitní snímky, jako například španělské Divoši o třech teenagerech vyrůstajících v různých prostředích, ale stejně nepochopených svým okolím, nebo polský biografický film o uznávané básnířce Papusza. Pro porci romantiky si zajděte na francouzskou „duchařskou“ komedii Papirové duše, ve které se představí mimo jiné i Pierre Richard.

Ten samý Richard se objeví i v dalším snímku, tentokrát ze sekce Media – the Next Generation, a sice francouzské komedii Co kdybychom žili společně? Sekce je věnována filmům, jejichž českou distribuci podpořil program MEDIA. Většinou se bude jednat o snímky, který vám budou určitě povědomé vzhledem k jejich někdejší přítomnosti v našich kinech: Jmenuji se Oliver Tate, Lollipop Monster, Láska všemi deseti nebo NěžnostAudrey Tatou v hlavní roli.

Poslední, ale neméně důležitá sekce festivalu, je pojmenována K věci. Filmy do ní zahrnuté reflektují aktuální problémy současné Evropy, jako občanský aktivismus, integrace cizinců či vzdělání a uplatnění studentů. O posledním zmíněném tématu pojednává dokument Absolventi – svoboda není zadarmo, v němž sny a cíle mladých studentů jsou konfrontovány s realitou. Naopak Dlouhá cesta napříč balkánskou historií představuje problematická témata s humorem a nadhledem: je to dokumentární road movie, ve které dva spisovatelé zkoumají po cestě napříč bývalou Jugoslávií společnou minulost, analyzují přítomnost, ale hlavně se náramně baví.

Specialitou DEF je také to, že každý film je promítán pouze jednou (za několika málo výjimkami): o to větší je o lístky zájem. Proto se nedoporučuje otálet: vstupenky za rovnou stovku jsou k dostání na pokladnách Lucerny a Světozoru, je možnost si je zakoupit i online. Kdyby vám nějaký film i přece unikl, dobrou zprávou je, že od 18.4. festival pokračuje v regionech: od Brna, přes Plzeň, Hradec Králové, Havířov, Jablonec nad Nisou a Boskovice běží až do konce dubna.

Podrobný program DEF v jednotlivých městech, popis filmu a sekcí, katalog ke stažení a mnohé další je k nalezení na webových stránkách festivalu: www.dnyevropskehofilmu.cz

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!