Nezemřela jsem…ze života Evy Olmerové

Nezemřela jsem…ze života Evy Olmerové 

Je původní představení v trendu „a new musical“ pod režisérskou a scenáristickou taktovkou Zuzany Offenbartl Dovalové. Svou premiérou 7. září 2013 v divadle Dlouhé v Praze zahájilo šňůru 30 exkluzivních představení, jež zde chystá odehrát.

Námětem se stal pohnutý osud této fenomenální, ač stínem komunistické dogmy ubíjené popové, jazzové a šansonové zpěvačky, již sudičky do vínku věnovaly úžasné nadání a doslova hudební genialitu. Na druhou stranu ji osud přichystal kruté okamžiky v podobě nenaplněného osobního štěstí mimo zář jevištních reflektorů, co vedlo následně až k finální sebedestrukci. Olmerová, ačkoli často přirovnávána k legendární Bessie Smith, se nikdy, dokonce ani posmrtně nedočkala náležitého uznání a ocenění.

Muzikál je hlubokou emoční výpovědí pozůstávající z různorodých hraných fragmentů spletitého osudu Evy Olmerové, protkanou písněmi jako Jsi jako dlouhý most, Čekej tiše, Georgie, Smíš, plynule propojenou tanečními kreacemi, to vše za doprovodu živé hudby, žádných half-playbacků. Vše se odehrává v souladu s konceptem „new musical“ zdůrazňujícím potřebu propojení živé hudby, tance a herectví všech účinkujících. Ačkoli je ústřední myšlenka muzikálu zaměřena více psychologicky, lze pozitivně hodnotit vtipné komické scénky a obrazy (country výstupy nebo představení spartakiády), odlehčující celkový seriózní a hloubavý charakter představení.

To se zde evidentně povedlo a muzikál jako celek působí kompaktně a vyrovnaně. Scéna, kostýmy i hudba vytváří autentickou atmosféru dané doby, bez příkras, jednoduše a výstižně.

Hlavní aktérka a současně režisérka a scenáristka Zuzana Offenbartl Dovalová sugestivně a citlivě zachytila podstatu umělecké geniality, vášnivou nespoutanost, svobodomyslného ducha i kruté vnitřní muka zpěvačky, způsobené zradou milovaných, nenaplněných lásek a útlakem komunistického režimu. Tomáš Trapl působí v roli otce bezpochyby také velice autenticky a přesvědčivě, takže divák má pocit, že je živou součástí příběhu a výsledek je více než důvěryhodný. Opomenout nelze ani role bachařky či vyšetřovatele, jež ještě více a důrazněji podtrhávají celkovou absurdní a mrazivou atmosféru období normalizace.

Závěrem nutno říct, že toto zdaleka není muzikál pro všechny, muzikál ve smyslu masových pompézních popovek. Je svůj, osobitý, nápaditý, nekonvenční. Každopádně si zaslouží pozornost s ohledem na jedinečnost tématu, svým koncepčním ponětím a celkovým zpracováním. Sympatická je také odvaha autorů jít proti současnému masovému proudu. Celkově se jedná o velice povedený komorní muzikál v duchu návratu k tradici.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Divadlo v Dlouhé nabízí i další akce

Místo konání: Divadlo v Dlouhé

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!