Druhý den v Ji.hlavě

Druhý den v Ji.hlavě 

Návštěvníci 16. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů už druhý den neúnavně zaplňují sedačky jihlavských kin. Nabité středeční odpoledne nabídlo nepřeberné množství zajímavých projekcí. V jednom ze sálů kina Dukla, konkrétně v sále Reform, vládla česká kinematografie.

Na FAMU jedině bez manžela

Se zájmem očekávaný snímek režiséra Miroslava Janka Umanutá patřil určitě k jednomu z vrcholů odpoledne. Bezesporu k tomu výrazně přispěla i osobní účast hlavní protagonistky snímku, charismatické a kontroverzní režisérky Drahomíry Vihanové. “Vždycky jsem přišla se svými filmy v nevhodnou dobu,” glosuje s lehkou ironií v hlase dvaaosmdesátiletá režisérka. S grácií, děsivě přesnou sebereflexí a přesvědčivým cynismem pak vysvětluje svůj “umanutý” přístup k tvorbě, jíž obětovala dokonce i své mateřství, a ke vztahům s muži: “Můj vstup do manželství se vždycky děl v tzv. mrtvé sezoně”. Její druhé manželství mělo rychlý spád: “V momentě, kdy mě vzali na FAMU, první co bylo, že jsem si odskočila Na Poříčí k soudu a manžela jsem se zbavila.” Diváci režisérčiny bonmoty přijímali s pobavením a zápalem pro další diskuzi.

Dokument v sanitce

V menším sále Dukly Edison se promítal film Poslední záchranka v Sofii (Institut dokumentárního filmu), který přilákal nečekané množství návštěvníků. O nejnovější počin bulharského režiséra Iliana Meteva byl takový zájem, že ani na podlaze sálu nezbyl centimetr volného místa. Úspěch snímku, který sbírá festivalové ceny všude po světě, tkví především v dokumentaristické čistotě a jednoduchosti. Tváře tria hlavních hrdinů, posádky jedné ze sofijských sanitek, téměř nezmizí z plátna. Snímány jsou trojicí kamer, upevněných na palubovou desku vozu, na něž si během dvouletého natáčení zvykli natolik, že je zcela přestali vnímat. Výsledný inscenační efekt pak rozhodně převyšuje zaběhlý dokumentární standard. Ironické debaty mezi lékařem, sestrou a řidičem uvnitř záchranky pak ostře kontrastují s mrazivými scénami během jednotlivých zásahů.  musí stranou, protože tady jde opravdu o životy lidí.

Imaginativně provokující hosté

Zítřek se odehraje ve znamení imaginativně provokujících hostů. Jedno z nejatraktivnějších zastavení  zítřejšího festivalového programu bude patřit vystoupení Tariqa Aliho, který bude společně s tvůrci dokumentárních filmů a přítomnými diváky debatovat nad stereotypy současného dokumentárního filmu.

Tariq Ali napsal sedm románů a přes dvacet knih věnovaných světové historii. Pro své postoje zaměřené proti pákistánské vojenské diktatuře byl v mládí nucen opustit svou vlast. Studoval v Oxfordu a dodnes žije v Londýně. Je editorem New Left Review a přispívá například do The Guardian. Od šedesátých let je vůdčí postavou světové levice, angažoval se proti válce ve Vietnamu či Bushově invazi do Iráku. Aliho interview s Johnem Lennonem bylo inspirací pro jeho song "Power to the People". Osobnost Tariqa Aliho se ale údajně stala podnětem i pro další ikonu světové hudby - odráží se prý v písni Rolling Stones "Street Fighting Man".

Dokument Zítra o ruské výtvarné aktivistické skupině Vojna doplní o podnětnou diskuzi samotný autor snímku, ruský režisér Gryzajev. S tvůrci se bude možné setkat i po napínavé podívané s názvem Bruselský byznys, kterou slibuje “dokuthriller” z prostředí politického lobbingu. Debata s hosty - Jarem Vojtkem a Michalem Dvořákem - nás čeká i po filmech Cikáni jdou do voleb a Občan K.

Nelze opomenout ani představení zamýšlených projektů pro Festival Hub ve formě populární Pecha Kucha Night, kdy v předem daném krátkém čase musí zástupci festivalů pomocí 20 slidů představit na plátně svůj chystaný projekt.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Mezinárodní Festival Dokumentárních Filmů Jihlava

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!