Novinky z Divadla Petra Bezruče a premiéra Bluesmeni


Divadlo Petra Bezruče uvede v pátek 11. listopadu svou druhou premiéru Sezóny na cestě, inscenaci Bluesmeni v režii Jana Antonína Pitínského. Premiéra se bude, z důvodů pokračující rekonstrukce domovské scény Divadla Petra Bezruče, opět konat v Divadle loutek Ostrava.

Bluesmeni

Michal Šanda a další / Bluesmeni / příběhy vyprávěné do tmy

cesta ke kořenům blues a zase zpět – a ještě mnohem dál / černošská kapela na jevišti, divadelní spolek hledající nový výraz / a rozhlasový pořad k tomu / vydejte se po stopách svého temného já...

námět, scénář, režie J. A. Pitínský / dramaturgie Marta Ljubková / hudba (a hudební spolupráce) Matěj Kroupa / scéna Horký stín (Jaroslav Čermák, Hynek Petrželka) / kostýmy Jan Štěpánek

hrají – Norbert Lichý, Lukáš Melník, Jan Vápeník, Tereza Vilišová, Tomáš Dastlík, Sylvie Krupanská, Michal Sedláček, Ondřej Brett, Pavla Gajdošíková a Dušan Urban

Vznik inscenace Bluesmeni provázel vývoj scénáře v průběhu samotného zkoušení, kdy se pod zkušeným vedením režiséra J. A. Pitínského z původního námětu vykrystalizovalo téma a způsob vyprávění, na které se postupně nabalovala řada různých zdrojů, které mohou odkazovat k blues a bluesovému vidění světa.

Texty, výjevy, obrazy, citace a inspirace pro vznik Bluesmenů pochází z děl Michala Šandy, Jima Jarmushe, R. M. Rilkeho, Naděždy Plíškové, Daniela Micky, Aki Kaurismäkiho, Heinera Millera, J. A. Pitínského, Milana Ohniska, Toni Morissonové a dále denních chvil, novin, časopisů, řečí, polibků, chůzí, gest, plání a povozů, jehňat, volů, sýpek a dalších, Petra Kalandry, Denisy Č. a Lucie L.

Bluesmeny tvoří dvě hlavní části, první se odehrává ve studiu rádia amerického Rádia KQFC 22. června 1940 a  ta druhá v městečku Tupelo ve státě Mississippi 28. října 2011.

J. A. Pitínský k inscenaci Bluesmeni řekl: „Myslím, že jsme chtěli převést blues do spisovné češtiny, aby vynikla jeho elementární přesnost. Těžko se hledaly texty, které by tomu mohly vyhovovat a byly po svém způsobu napínavé nebo aby se při nich člověk trochu smál. Taky takové, aby se herec mohl při hraní rozhlížet nebo myslet na rodiče. Nakonec jsme jich několik našli, ale to neznamená, že příště zde neuslyšíte texty úplně jiné. Máme nějaké ještě v zásobě nebo vlastně spíše se nám líbí slovo „zásoba“ a podle toho chceme příště postupovat. A máme rádi pana Michala Šandu, který si svoji encyklopedii bluesmenů vymyslel, mysle přitom na svého jihočeského dědečka a své jihočeské dětství.

Blues je hudební styl, který vznikl v afro-americké otrocké komunitě v 19. století v USA. Blues je světská hudba, vycházející z náboženských gospelů a spirituálů a je velmi výrazně ovlivněno africkou hudbou původních národů. Na rozdíl od spirituálů byl v původním blues kladen hlavní důraz na sólový zpěv. Časté bylo používání modelu zvolání — odpověď. Sólový hlas byl později doprovázen hudebním nástrojem, velmi často kytarou.

Slovo „blues“ v angličtině vyjadřuje depresivní, smutný stav, což charakterizuje i mnoho bluesových skladeb. Často se však objevují i skladby s veselým, žertovným či sexuálním obsahem. Blues dalo přímý základ jazzu, ragtimu, country (country hudbu blues v 19. století jen ovlivnilo, neboť vznikla v 18. století), rock and rollu, rocku a dalším stylům západoevropské populární hudby, ovlivnilo i mnoho skladatelů vážné hudby a bylo nepřímým základem pro hip hop, pop music.

Rané blues často mělo podobu volného vyprávění. Zpěvák (nebo zpěvačka) vyprávěl své osobní strasti v kruté realitě světa: ztráta lásky, despotická policejní síla, útlak bělochů, těžké časy. Tento smutek vede k domněnkám o spojení blues a nigerského kmene Igbo, ten měl na plantážích Ameriky pověst národa se sklonem k melancholické hudbě vyjadřující zoufalství ze svého zotročení. Texty se obvykle týkají problémů Afro-Američanů v bílé společnosti, nicméně můžou být i humorné až prostopášné.

 BLUES, JEDINĚ BLUES,

TO JE TO, CO POSTAVÍŠ MEZI SEBE A SVOJI SMRT.

NENÍ ŽÁDNÁ NADĚJE,

NA TVÉ SITUACI SE NIC NEZLEPŠÍ, JENOM O NÍ ZPÍVÁŠ,

A TO ZNAMENÁ, ŽE JEŠTĚ ŽIJEŠ.

(Jan Balabán)

Premiéra v pátek 11. listopadu 2011 v Divadle loutek Ostrava.

Co dalšího se děje u Bezručů…

Bezruči na cestách

Bezruči v rámci hesla sezóny „na cestě“ vyjíždí na jeden zájezd za druhým. Také novou premiéru Bluesmeni čeká ještě v listopadu výjezd do Divadla v Celetné, do samotného centra divadelního dění, do Prahy. Bluesmeni tak spolu s představením Pornohvězdy a Romeo a Julie završí „Berzuč tour – podzim v Praze".

Bezruči si zatím nemohou na návštěvnost svých představení stěžovat ani mimo svou domovskou scénu. Již říjnová šňůra s Evženem Oněginem zaznamenala plná hlediště a nadšené ohlasy v Plzni, Karlových Varech, Jablonci nad Nisou a především v Praze. „Představení Rodinné slavnosti a 1984 v rámci festivalu Ostrava v Praze byly beznadějně  vyprodány a navíc byly okořeněny vzácným hosty v hledišti. S radostí jsme se setkali se Soňou Červenou, Jiřinou Šiklovou, Václavem Malým, Tomášem Halíkem nebo Jiřím Lábusem“, uvedl manažer divadla Tomáš Suchánek.

ABEND

Společné předplatné ostravských divadel ABEND již po páté přináší jedinečnou možnost poznat všechna ostravská divadla v rámci jediného předplatného. Začátek představení ABENDu se přiblížil, ale stále jsou k dispozici volná místa.

Autor projektu Tomáš Suchánek o ABENDu říká: „Když jsme před čtyřmi lety přišli s nabídkou společného předplatného ostravských divadelních scén, byl to krok do neznáma. Každé divadlo má obvykle toho svého diváka. Nás napadlo vás, naše diváky, trochu promíchat a navzájem seznámit s nabídkou těch dalších divadel. Překvapivý zájem z vaší strany nás ujistil o správnosti našeho počínání, a proto vám také letos můžeme nabídnout hned dvě řady předplatného ABEND. Navštívíte tak Arénu, Bezruče, Národní a Loutky. Zhlédnete inscenace, které byste si rozhodně neměli nechat ujít. Vydejte se s námi na cestu klasickou či ryze českou, v každém případě však pestře rozmanitou.

V klasické řadě se diváci setkají s českou a světovou klasikou známou nejen z literatury, ale také z filmu. Milovníci velkých dramatických děl jistě zbystří nad nabídkou, která obsahuje inscenace jako Její pastorkyně, Romeo a Julie, Lucerna nebo Tarelkinova smrt.

Česká řada nabízí čtyři inscenace nejen pro odvážné diváky, které neurazí sarkasmus či nějaké to neslušné slovo na jevišti. O povaze Čechů bude vyprávět Jan Mikulášek ve svém zpracování bestselleru Gottland. Představíme vám původní české hry Dávníci a Pornohvězdy. A muzikál Donaha! (Hole dupy) odhalí „krásy ostravštiny“ Ostravaka Ostravskeho.

Předplatné ABEND je možné si zakoupit v oddělení předplatného Národního divadla moravskoslezského. Čs. legií 148/14, 701 04 Ostrava, tel. 596 276 202. Pondělí 12.00-17.00, úterý a čtvrtek 8.00-13.00 a 13.30-15.30, středa 8.00-13.00 a 13.30-17.00, pátek a sobota zavřeno.

Uzávěrka prodeje předplatného klasické řady je 22. listopadu a české řady 5. prosince.

Noc českých a slovenských autorů

Inscenovaná čtení dramatických textů, které se umístily na třech prvních místech v dramatické soutěži o Cenu Alfréda Radoka za rok 2010, letos připravují Daniel Špinar, soubor Divadla Letí a Martin Františák s herci ostravského Divadla Petra Bezruče. Každý může přijít podpořit dramatické autory a jejich nové hry, poslechnout si skupinu Střídmí klusáci v kulisách višní a dát si guláš a pivo, v neděli 27. listopadu 2011 do pražského Činoherního klubu.

Do dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka se každý rok přihlásí několik desítek autorů s novými dramatickými texty. Jen nepatrný zlomek ze všech textů se ale nakonec dočká jevištní realizace anebo alespoň odborné dramaturgické péče. Letošní druhá Noc českých a slovenských autorů chce pokračovat v tradici večerů, v nichž hlavní pozornost patří právě novým českým a slovenským hrám a jejich autorům.“ řekla produkční a dramaturgyně projektu Ilona Smejkalová.

Divadlo Petra Bezruče připraví text Jakuba Kolára HOMO HABER. Německo, rok 1933. Fritz Haber, chemik, vědec, vynálezce, oddaný Němec, ale také Žid. Věda ve službách války a válka proti člověku. Krátký časový úsek ze života muže, který byl za své vynálezy paradoxně vyznamenáván i pronásledován“, uvedl umělecký šéf Divadla Petra Bezruče Martin Františák, který se společně s herci Norbertem Lichým, Markétou Harokovou, Tomášem Dastlíkem a Janem Vápeníkem ujal přípravy této části programu.

Začátek v 19.30, předpokládaný konec kolem půlnoci. Výjimečné jednotné vstupné na celý večer 80 Kč. Vstupenky lze zakoupit v pokladně Činoherního klubu, Ve Smečkách 26, 110 00 Praha 1, tel. 211 151 877.

| Redakce Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!