Výstava Kontroverze nutí ke kontroverzním otázkám

Výstava Kontroverze nutí ke kontroverzním otázkám 

Galerie Rudolfinum si na letošní podzim připravila velmi zajímavou výstavu, která nese název Kontroverze. Kurátoři výstavy se snažili o zachycení právních a etických otázek týkajících se fotografie. Ty se s ní totiž nesou už od jejího vzniku v roce 1839. A proč? Protože na sebe váže určité konflikty, které bychom mohli rozdělit do tří kategorií. Předně je to otázka, zda by měla být fotografie pravdivá, zda by měla zobrazovat jen svět takový, jaký skutečně je. Nebo si může dovolit úpravy a smyšlenky? Další otázka, kterou si můžeme položit, je, co by měla fotografie zobrazovat, zlo nebo dobro? Ale jak to posoudit? Jako poslední nám může vytanout na mysli, komu vlastně fotografie patří? Je autora, který jí zhotovil nebo osoby, která se na fotografii vyskytuje? Nebo je nějakým způsobem všech, kteří se na ní dívají? Tyto otázky vás napadají, když procházíte krásnými prostory galerie a pozorně se díváte na fotografie, pořízené od poloviny 19. století až do současnosti.

Praha je sedmým městem, kde se tato sbírka fotografíí představí. Takže kontroverzní fotografie mělo možnost shlédnout už přes 150 tisíc návštěvníků v šesti zemích Evropy. Organizátoři výstavy Daniel Girardin, hlavní kurátor muzea Musée de ľ Elysée, a Christian Pirker, člen Ženevské advokátní komory, přišli s myšlenkou shromáždit provokativní fotografie už před deseti lety. Skloubili zde dva pohledy - jak se na věc dívá advokát a jak správce uměleckých sbírek. Z mnoha fotografíí jich vybrali okolo 90. Každá z nich však reprezentuje stovky či dokonce tisíce podobných případů, kde došlo k nějakým konfliktům, debatám či dokonce soudním sporům.

Mě samotnou na výstavě velmi zaujala fotografie Franka Fourniera pořízena v roce 1985 v Kolumbii. Snímek zachycuje malou dívku Omayru Sánchez, která zůstala po výbuchu sopky Nevado del Ruiz uvězněná v sutinách. Záchranáři se jí pokoušeli dva dny a tři noci vysvobodit, avšak neměli dostatečnou techniku. Malá Omayra tedy zemřela na selhání srdce. Stala se jednou z dvaceti čtyř tisíců obětí, které si erupce vyžádala.

Když člověk stojí před touto fotografíí a dívá se do očí holčičky Omayry, klade si právě jednu z kontroverzních otázek. Měl Fournier právo takový snímek pořídit? Chtěl podat světu zprávu o tragédii v Kolumbii a zároveň upozornit na nedostatečnou pomoc a špatnou organizaci. Kdyby technika tehdy dorazila včas, Omayra Sanchéz by mohla žít. Frank Fournier dostal za tuto fotografii cenu World Press Photo, ale nikdy nepřestal přemýšlet nad tím, co vlastně v situaci, do které se dostal, bylo správné. A to je otázka, kterou si pokládá každý návštěvník této výstavy a sám si na ní také musí odpovědět. To je dle mého i cíl této výstavy. Ukázat nejenom historii fotografie, ale donutit člověka, aby se zamyslel nad jejím smyslem a udělal si vlastní názor na to, co ještě je a co už není etické.

Výstavu je možno navštívit od 8.9. do 13.11.2011 v Galerii Rudolfinum.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Omayra Sánchez
 

Mohlo by se ti líbit...

Galerie Rudolfinum nabízí i další akce

Místo konání: Galerie Rudolfinum

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!