Pivo, složitá diakritika i hokej jako náboženství. Takové je Česko očima mladých zahraničních grafiků

Pivo, složitá diakritika i hokej jako náboženství. Takové je Česko očima mladých zahraničních grafiků 90%

Do konce února 2019 budou v Galerii Českých center v Praze k vidění plakáty zahraničních i tuzemských studentů grafiky, kteří měli za úkol na nich nejlépe vystihnout naši zemi.

Jak vnímá Českou republiku mladá zahraniční generace? Možnou odpověď nabízí výstava CzechImage v Galerii Českých center, kde své plakáty vystavují kromě českých grafiků z plzeňské Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara i výtvarníci z devíti evropských zemí a Japonska.

Designérka Kristýna Fišerová, která koordinovala českou část výstavy, svým studentům ze Západočeské univerzity dala zadání, aby se v zobrazení vyhnuli současné politické scéně a téma ztvárnili z pohledu hrdého občana ČR. „Ono je strašně jednoduché se vysmívat, těžší je najít tu krásu, když to řeknu takhle pateticky,“ vysvětlila Fišerová během zahájení výstavy.

Preferování apolitického postoje se českým studentům podařilo – „politickou mrtvolu“ Bohuslava Sobotku v černobílém provedení paradoxně staví do opozice s barevným T. G. Masarykem a Janem Saudkem jeden z maďarských autorů.

Maďarská pocta českým umělcům. Foto archiv Galerie Českých center

Diváka přivítá dosti upřímný vzkaz od španělského autora: ‚Ani nevím, kde se Česká republika nachází‘. Téměř šedesát vystavených plakátů, z nichž jen hrstka visí na zdech a zbytek je zavěšen na ramínkách na stojanech, přitom Česko popisuje vcelku pozitivně – výtvarníci si všímají především naší pestré architektury, světoznámých spisovatelů, režisérů i sportovců nebo patriotického vztahu k hokeji, který většině Čechů slouží coby jakási náhražka náboženství.

Umělci z takřka všech zemí také hojně poukazují na naši vysokou konzumaci zlatého moku, kterou nejkritičtěji vyjádřila španělská grafička na plakátu pojmenovaném Anatomie Čecha. Najdeme na něm lahev rozdělenou přerušovanými čárami na lidské orgány, které naplňuje výhradně pivo.

Rakouský pohled na sametovou revoluci. Foto archiv Galerie Českých center

Pozastavují se i nad českou abecedou – představují naší jedinečnou diakritiku, zvláštní, až morbidní idiomy jako ‚zlom vaz‘ nebo ‚lámat přes koleno‘ či jazykolamy jako ‚strč prst skrz krk‘, které se obejde bez samohlásek. Polští autoři oproti tomu poukazují na podobnost tamějších výrazů s českými, které ale mají diametrálně odlišný význam.

Osobnější přístup k tématu české image v zahraničí se prosadil u rakouských grafiků, kteří se zabývali především sousedskými vztahy v minulosti i dnes. Zpodobnili třeba spor kvůli Temelínu, československé uprchlíky v období studené války či zrušení kontrol na česko-rakouské hranici. Jedna z autorek přiznala, že ačkoli vyrůstala v obci vzdálené 30 kilometrů od ČR, sousední stát nikdy nenavštívila.

Dílo polské autorky Hanny Pitaly. Foto archiv Galerie Českých center

Polozapomenuté české vědce a vynálezce vyzdvihli především domácí studenti, ale například i jeden z ukrajinských autorů, jenž vytvořil portrét Otto Wichterleho. Připomenuli objevitele krevních skupin Jana Jánského, autora slova ‚robot‘ Josefa Čapka, ale i smutnou realitu mizející národní identity, kterou zhmotňují všudypřítomné ruské matrjošky.

Plakáty doplňují kresby na stěnách s osobitým rukopisem dvojice českých autorů, kteří si oproti umírněnějším grafikům dovolili být trochu jízlivější vůči českým bizarnostem a výstavě tak dodávají sarkastický rozměr.  

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Místo konání:

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!