Cenu kritiků za nejlepší snímek obdržel Rodinný film, Olga Hepnarová proměnila čtyři nominace

Cenu kritiků za nejlepší snímek obdržel Rodinný film, Olga Hepnarová proměnila čtyři nominace 

Sedmý ročník Cen české filmové kritiky ovládl film Já, Olga Hepnarová. Rodinný film Olma Omerzua vyhrál hlavní kategorii, cenu má také seriál Pustina.

Předávání Cen české filmové kritiky se letos neslo v duchu genderové nerovnosti. Moderátorka večera Jana Plodková společně s kolegou Jiřím Havelkou v Divadle Archa glosovala úlohu žen nejen v české kinematografii. Výběr toho nejlepšího za uplynulý rok dal za pravdu těm, kteří tuzemskou tvorbu hodnotí kriticky, přesto ale vidí světlo na konci pomyslného uměleckého tunelu. A v sedmých výročních cenách se odrážela právě povedená díla z roku 2016.

Miroslav Hanuš obdržel cenu za nejlepší mužský herecký výkon ve filmu Nikdy nejsme sami. Při děkovném proslovu se zasnil nad romantickou podobou filmové kritiky a přirovnal ji k mladistému polibku, který už se nemusí opakovat. Nejlepší herečkou se stala Michalina Olszańska za hlavní roli vražedkyně Olgy Hepnarové.

Kritické videopříspěvky se v intermezzu mezi předáváním věnovaly podpoře filmového rozvoje na FAMU a jejího dilematu umění vs. řemeslo. Prostor dostalo také tvrdé hodnocení loňských komediálních filmů. "My už prostě nejsme tak vtipnej národ. Já už se taky tolik nesměju," glosoval z předtáčky jejich úroveň herec a režisér Jiří Mádl. 

Tomáš Weinreb a Petr Kazda si na pódium došli pro dvě skleněné trofeje. Já, Olga Hepnarová bodovala v kategorii nejlepší režie a obdržela i zvláštní ocenění pro objev roku. Čtveřici proměněných nominací doplnil kameraman Adam Sikora, kterému se zatím velmi vyplácí točit české filmy. "Druhý film v České republice a druhá cena. Díky moc!" ocenil filmař práci na tuzemských projektech.

Hlavní cenu večera dostal Omerzův Rodinný film. Společně s vítězstvím v kategorii nejlepší scénář porazil velkého favorita, snímek Já, Olga Hepnarová, a stal se neformálním králem ve výběru českých kritiků. Nejlepším dokumentem se stal Normální autistický film Miroslava Janeka. V neposlední řadě došlo i na novinku v podobě nejlepšího počinu mimo kino. V ní byla úspěšnějším ze seriálů Pustina, které dali kritici přednost před generační sondou Semestrem.

Jelikož nezkazil přímý přenos v Divadle Archa ani Petr Čtvrtníček, mohla vše dovést až do samotného vrcholu Iva Janžurová, která předala cenu za nejlepší film. V závěru zbyl už jen prostor na klavírní árii Františka Fuky na motivy jeho kritických příspěvků.

Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení českých filmových kritiků. Hlasování filmových kritiků je veřejné a výsledky hlasování jsou dostupné online na www.filmovakritika.cz.

Výsledky Cen české filmové kritiky 2016:

NEJLEPŠÍ FILM
RODINNÝ FILM – Jiří Konečný 

NEJLEPŠÍ DOKUMENT
NORMÁLNÍ AUTISTICKÝ FILM – Miroslav Janek

NEJLEPŠÍ REŽIE
JÁ, OLGA HEPNAROVÁ – Tomáš Weinreb, Petr Kazda

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ
RODINNÝ FILM – Olmo Omerzu, Nebojša Pop-Tasić 

NEJLEPŠÍ AUDIOVIZUÁLNÍ POČIN
JÁ, OLGA HEPNAROVÁ (KAMERA) – Adam Sikora

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON
NIKDY NEJSME SAMI – Miroslav Hanuš

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON
JÁ, OLGA HEPNAROVÁ – Michalina Olszańska

CENA INNOGY PRO OBJEV ROKU
Tomáš Weinreb, Petr Kazda (JÁ, OLGA HEPNAROVÁ)

MIMO KINO
PUSTINA – Ivan Zachariáš, Alice Nellis, Štěpán Hulík

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Filmové recenze

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!