Kam mě povedeš, já půjdu. Gilmorova děvčata napsala po letech snový epilog

Kam mě povedeš, já půjdu. Gilmorova děvčata napsala po letech snový epilog90%

Návrat do Stars Hollow se i po dlouhé pauze vyplatil. Emotivní, zábavná a tradičně v rychlém tempu diskutující dvojice děvčat z malého městečka nabídla nostalgické vzpomínky i nové popkulturní odkazy a potvrdila, že show z pera Amy Sherman-Palladino zůstává speciálním kouskem seriálové historie.

Fanoušci nejupovídanějšího seriálu v historii se dočkali. Rory a Lorelai se vrátily ve čtyřech dílech nové minisérie A Year in the Life vybaveni hláškami, kávou a trvající atmosférou skrze všechna roční období. Po devíti letech od skončení poslední sedmé řady se ke scénáři vrátila původní seriálová matka familierního světa ze Stars Hollow Amy Sherman-Palladino a je to jedině dobře. Nabídla totiž vše, co diváci milovali na šesti sériích, které vytvořila. Chytrý humor, svižné dialogy a onen příjemný pocit, že svět není normální, a přesto do něj při sledování postav z fiktivního zapadákova poblíž Connecticutu patříte.

Jaro-léto-podzim-zima. Gilmorova děvčata se zas a znovu vyrovnávají s životními nástrahami. A každé roční období jich má nesčetně mnoho. Lorelai (Lauren Graham) žije s Lukem (Scott Patterson) v příjemném stereotypu a bilancuje, Rory (Alexis Bledel) jako novinářka na volné noze hledá vhodné příležitosti a stále se učí, jak naložit se svými láskami a vztahy. Emily (Kelly Bishop) společně s oběma dívkami truchlí nad ztrátou svého manžela. Jinak má ale Stars Hollow stejný půvab včetně tradičních festivalů, podivínů a příběhů, jež utvářejí život.

Cílové publikum Gilmorových děvčat, které si jejich příběhy zamilovalo už před lety, bude s každou minutou ve čtyřech dílech nadšeno. Ať už jde o bizarní městské schůzky, velkolepé festivaly, tlachání o relativně nepodstatných věcech nebo vzlety a pády osobního života, jen málokdo je dokáže napsat tak, jako Amy Sherman-Palladino. Praštěné věci totiž střídají dojemné okamžiky, mající své základy ve skutečných charakterech. Nic není uměle vykonstruováno a každá šílenost na obrazovce do daných úst herce či herečky patří. Až na světlé výjimky dokonce neexistuje obyvatel městečka, který by působil nuceně nebo mezi jeho ansábl nepatřil.

Divák počínaje zimním dílem postupně objevuje, kde si stojí jeho oblíbené postavy a kam se budou ubírat dál. Ve směsi kávových orgií a hbitých slovních přestřelek se totiž skrývá dlouhotrvající příběh každého hrdiny Gilmorových děvčat a každý působí dojmem, že stojí za vyprávění. Ve středu jsou pochopitelně Lorelai s Rory, které svými dějovými linkami provází celým rokem plným změn, nových skutečností a zvratů. K ruce samozřejmě mají i podivína Kirka, starostu Taylora, recepčního Michela a další vedlejší charaktery, bez kterých by se Stars Hollow neobešlo. Seriál s nimi totiž plně počítá a dokáže využít jejich potenciálu do posledního řádku scénáře.

Nová minisérie vytváří znovu onu atmosféru, která nutí diváka přehlížet případné výhrady či chybičky. Svým způsobem je jako hodný barman, který opíjí zákazníka vynikajícím drinkem, za který ale stejně bude muset platit. Z alkoholového (nebo spíše kofeinového) oparu sem tam vykoukne nesrovnalost, ale jakmile se děj začne stáčet k náznakům mdlého patosu, zachrání ho chytrá replika s řazením na pátou rychlost. Přesto je nutné zmínit, že divák neznalý Gilmorových děvčat nedocení všechny odkazy na minulost, publikum s menším zájmem o kulturu se ztratí v referencích na hudbu, film či historii a pro mainstreamové odpůrce toto lehké komediální drama nebude tím pravým šálkem kávy.

V závěru ale jde o milé povídání o lidských překážkách, při kterém se zúčastnění neberou vážně a pokud ano, mají ve scénách atmosféru a hloubku přesahující seriálová klišé. Program na dlouhé zimní večery i vysvobození z životních přesčasů. Esence nehynoucího optimismu, ve které stojí za to se koupat. Finální čtyři slova, kterými autorka chtěla ukončit příběh Gilmorových děvčat, byla vyslovena. A i když otevírají novou cestu, bude v pořádku, když se po ní Rory s Lorelai už nevydají. Diváci je totiž budou opakovaně následovat kamkoliv, kam je ve svých sériích zavedly.

Kdy a kde dávají film: Gilmore Girls: A Year in the Life (TV seriál)