Noční zvířata: silná reflexe života kombinuje drama s hloubkou poselství

Noční zvířata: silná reflexe života kombinuje drama s hloubkou poselství80%

Adaptace románu Tony & Susan od Austina Wrighta dýchá emocemi i na stříbrném plátně. Thriller s výjimečným obsazením svou skladbou akcentuje sílu životních rozhodnutí v drsné atmosféře naoko nevinného literárního díla zaslaného na adresu bývalé ženy.

Lidé učiní několik desítek rozhodnutí každý den. Některá jsou správná a některá spíš uškodí. V novém filmu režiséra Toma Forda sledujeme paralelu mezi životem a jeho obrazem v literární fikci. Po mnoha letech od rozvodu o sobě dává vědět bývalý manžel Edward, který své tehdejší lásce posílá rukopis Nočních zvířat. Kurátorka Susan, žijící ve zlaté kleci snobského života, nachází v řádcích hrůzu a neklid, ale i děsivý odraz svého nepovedeného vztahu.

Život Susan Morrow (Amy Adams) uvízl na mrtvém bodě. Žije sice v přepychu, ale v úspěchu své práce nenachází potěšení a její mladý manžel od vztahového stereotypu utíká přes půl země. Do ruky se jí dostává román Noční zvířata, který napsal její bývalý muž Edward (Jake Gyllenhaal). Emočně prázdná Susan stráví tři večery čtením exmanželova románu. V jeho řádcích se však kromě drsného příběhu skrývá zášť, reflexe jejího osobního dramatu a pomsta za zradu v kabátu nehynoucí lidské povrchnosti.

Noční zvířata jsou jednoznačným kandidátem na drama roku. Koncepčně skvěle postavený film skáče z linky literárního děje do reality a nazpět a v každém střihu je vidět neuvěřitelná preciznost týmu pod taktovkou Tom Forda (Single Man). K tomu Ford přidává i občasné výlety do minulosti, aby osobnímu dramatu Edwarda se Susan dal ty správné základy.

Z upoutávek by se mohlo zdát, že prim ve filmové adaptaci Austina Wrighta hraje kurátorka Susan. Postava Amy Adams je však spíš umným pojítkem a symbolickým středobodem mezi svým bývalým vztahem a příběhem, který napsal Edward. V něm se tříčlenná rodina vydává na nevinný výlet, končící katastrofou v podobě únosu matky s dcerou. Otec Tony (rovněž v podání Jakea Gyllenhaala) se jen těžce vyrovnává s následky nočního přepadení a s pomocí detektiva Andese (Michael Shannon) se měsíce snaží o spravedlivou odplatu. Všechen děj a činy nesou prvky autorova vztahu se Susan, která si to při čtení čím dál víc uvědomuje.

Kromě povedené paralely zničeného vztahu divák ocení i samotný Edwardův příběh, který by fungoval snad i sám o sobě. Prostředí i jednání protagonistů příběhu je přesné jak atmosférou, tak i dynamikou děje. Právě díky tomu také Noční zvířata jako celek táhnou. Tvůrčí pomsta exmanžela se skládá i s výstižných metafor na život samotný, ať už jde o prázdnou zlatou klícku jako symbol osobních selhání nebo o drobné narážky na snobství a pád do stereotypu či lidskou povrchnost.

Dobrý střih je již zmíněným klíčovým prvkem celého snímku, ale Fordův druhý režijní počin žene i smysl pro drama, podmanivá hudba a silný závěr, který nepotřebuje doslovnou gradaci. Finální scéna potom jen potvrzuje onen přetrvávající pocit, že divák viděl výjimečnou koláž, ve které se najde znuděný zbohatlík i partner se zlomeným srdcem. Takových jsou v Americké filmové akademii stovky.

Kdy a kde dávají film: Noční zvířata