Státní opera se proměnila v říši ledu: Nikola Márová kraluje

Státní opera se proměnila v říši ledu: Nikola Márová kraluje

Balet Národního divadla připravil téměř zaručený trhák letošní sezóny. Pod vedením špičkového britského choreografa Michaela Cordera se mu podařilo nastudovat Ledovou královnu – dílo vzniklé na motivy slavné pohádky H. CH. Andersena a na dramatickou hudbu Sergeje Prokofjeva. Mísí se v něm drsnost ledového království někde mezi Dánskem, Sibiří a Anglií, precizní klasický balet na špičkách s cikánskými a lidovými tanci, chladná vášeň sněhové královny i čistota srdce statečné Gerdy.

hodnoceno 1x
Líbí? Pošlete to dál...

Na počátku byl střípek ze zrcadla: Hněv sněhové královny jej vpravil do oka chlapce Kaje, tím si jej chladná vládkyně zmrzlé říše připoutala a zbavila všech lidských citů. To se okamžitě projevilo ve vztazích k ostatním obyvatelům vesnice, kdy se Kaj vymezil proti ostatním dětem a schválně kazil hru. Zachránit jej může jen věrná Gerda, která riskuje nebezpečnou cestu do ledového království, a díky slzám, které začnou Kaji téct poté, co milovanou dívku opět spatří, se střepů ve svém oku a srdci zbaví. Může tak konečně vložit poslední díly do rozbitého královnina zrcadla a vysvobodit se z jejího područí.

Známý příběh byl zpracován hned v několika verzích, ať už filmových či divadelních. Baletní verzi tohoto díla vytvořil Brit Michael Corder v roce 2007 pro Anglický národní balet na „zimní“ hudbu Sergeje Prokofjeva. Ta byla ovšem převzata z jeho méně známého baletu Kamenný kvítek, Corederem zredigována, seškrtána a rozdělena do tří dějství. Autorem hudebního aranžmá je britský skladatel Julian Philips; jeho partitura zní tak, jako kdyby Prokofjev skládal hudbu přímo pro tento příběh. Sněhová královna je v pořadí třetím Prokofjevovým baletem, který Michael Corder zinscenoval, po Popelce a Romeovi a Julii.

Titulní role Sněhové královny, která byla Corderem vytvořena na míru primabaleríně Darie Klimentové, je „velkou výzvou pro tanečnice, které musí mít naprosto dokonalou špičkovou a skokovou techniku, krásné linie a končetiny, vnitřní sílu a velké charisma.“ První sólistka Baletu ND Nikola Márová tyto nároky zajisté splňuje a dodává postavě královny důstojnost, vznešenost a chladný půvab. Jako alternantky tančí sólistky Alina Nanu a Miho Ogimoto. Chlapce Kaje, který vzbudí její chladnou a vypočítavou touhu, představují Ondřej Vinklát, Matěj Šust či Karel Audy, a jeho věrnou partnerku Gerdu Magdaléna Matějková, Andrea Kramešová a Alexandra Pera.

Významnou roli hrají v inscenaci také soubory cikánů a venkovanů; z klasické špičkové techniky dostávají diváka do tradičního ruského prostředí, atmosféry ohňů a odvážných skoků. Jedinečným číslem je duet soba a Gerdy, který nádherně a navíc vtipně snoubí poklus za vězněným Kajem s elegantním tancem.

Inscenace má překrásnou výpravu, vytvořil ji, stejně jako pohádkové kostýmy, Mark Bailey. Jeho záměrem bylo, aby scéna vypadala jako z opravdického ledu. „Použili jsme také mnoho zrcadel, jelikož zrcadlo Sněhové královny je jedním z klíčových prvků díla,“ řekl výtvarník. Kostýmy jsou z velké části tvořené transparentní látkou, mnohé jsou ručně malované a pokryté křišťálem, což jim dodává vzhled ledu a sněhu.

Názor informuji.cz: 90%
90%

Prostor pro tvůj názor...

Komentovat může pouze přihlášený fanoušek...