Petite Mort: pocta Jiřímu Kyliánovi v Národním divadle Brno

Petite Mort: pocta Jiřímu Kyliánovi v Národním divadle Brno90%

Soubor baletu Národního divadla Brno dostal svolení nastudovat slavnou choreografii světově uznávaného Jiřího Kyliána - Petite Mort. Stejnojmenná inscenace se kromě Petite Mort skládala z dalších třech výborných choreografií, které dohromady vytvořily jakousi předehru k vrcholu večera, jímž je právě Kyliánova „malá smrt“.

Jak se vyjádřil umělecký šéf baletu Ndb Mário Radačovský, dostat svolení k nastudování Kyliánova díla je výrazný krok dopředu a dokládá to kvalitu souboru. Kromě Petite Mort soubor nastudoval další tři choreografie, které všechny s Kyliánem souvisí. Jejich autory jsou totiž sám Radačovský a slovenský choreograf Lukáš Timulák – oba bývalí členové Kyliánova souboru. Celá inscenace tak směřuje právě ke Kyliánovi a uctívá jeho umělecký přínos.

První částí večera je „vtipná miniatura“ Mária Radačovského na hudbu první věty Beethoveny 5. symfonie Osudové. V úvodu pak, ještě než začne znít hudba, čekáme než se opozdilá členka souboru/orchestru usadí, další než přestane kašlat a dokonce uslyšíme tanečníky nezvykle mluvit, když řeší, co se píše v novinách. Tedy slyšíme je my v prvních řadách; jestli je slyší i ti další, toť otázka. Rozpačitý úvod však upadne v zapomnění s prvními tóny Beethovenovy hudby a tedy i prvními pohyby tanečníků. Sledujeme dokonale sehraný orchestr v efektivních a trochu vtipných „polofracích“, kteří výborně představují střídavě jak hráče orchestru, tak i samotné nástroje.

Následující Radačovského choreografie Spolu začíná opět v tichu. Tentokrát však v prázdném prostoru vidíme pouze jednoho tanečníka, Arthura Abrama, který pomalými pohyby prochází prostorem a svolává ostatní. Po možná trochu zdlouhavém úvodu pak na hudbu Franze Schuberta část souboru rozvíjí příběh o životní cestě člověka. Střídají se výstupy jedinců se skupinovými a nenápadnými zcizovacími pohyby (např. stahování šatů baletek) nám autor připomíná, že tento příběh se týká každého z nás.

Vážnější část po přestávce vytřídá vtipná oddechovka Masculine/Feminine Lukáše Timuláka, který zde zkoumá rozdíly mužského a ženského světa. Timuláka k dílu inspirovala známá kniha Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše. Typická klišé z knihy v představení přímo zazní, a to namluvená v češtině hercem Petrem Halberstadtem, načež vždy následuje taneční zvárnění. Velmi zábavná a vtipná choreografie klade důraz především na herecký výraz tanečníků, z nichž excelovaly hlavně baletky Ilaria Ghironi a Emilia Vuorio.

Vše předchozí však směřuje k jednoznačnému vrcholu večera. Nenáhodou totiž Petite Mort, kromě doslovného překladu „malá smrt“, znamená orgasmus. Kromě šesti mužů a šesti žen zde hraje roli i šest šermířských kordů, s nimiž se zachází spíše jako s tanečními partnery, než jako s pouhými rekvizitami. Dokonale sehraný soubor pak v duetech předvádí technicky velmi náročnou choreografii, která se s důrazem na detail skládá z nádherných obrazů, jenž tanečníci předvádí v naprosto vyrovnaných výkonech. Škoda jen, že sám Kylián na premiéru nedorazil. Myslím, že by s provedením byl spokojený stejně jako nadšení diváci, kteří aplaudovali vestoje.

(foto: Pavel Hejný)

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Janáčkovo divadlo nabízí i další akce

Umělci:

Místo konání: Janáčkovo divadlo

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!