Czech Press Photo letos pod tíhou migrační vlny

Czech Press Photo letos pod tíhou migrační vlny70%

Zatímco minulý rok s sebou přinesl téma Ukrajiny, letošní dvacátý první ročník fotografické soutěže Czech Press Photo se zcela pochopitelně ponořil do problematiky migrace. Ty nejlepší snímky roku 2015 bude možné shlédnout do konce ledna na Staroměstské radnici.

Fotografií roku se stal snímek, pořízený na maďarsko-srbské hranici Janem Zátorským (Mladá fronta Dnes). Porotou oceněný „vizuálně silný obraz připomínající apokalyptická malířská plátna velkých mistrů“ ukazuje lidská těla v jednom chaotickém a dynamickém propletenci. Je na místě ocenit hlavně správné načasování pro postihnutí chvíle, proměněné v naprostý zmatek. 

Úspěch sklidil také fotograf Respektu Milan Jaroš, který v soutěži zabodoval hned dvakrát. Se snímkem zachycující okamžik štěstí po úspěšném připlutí k řeckým břehům a sérií Exodus ­- cesta s uprchlíky z ostrova Lesbos do chorvatského Tovarniku. Dá se říci, že obě hlavní kategorie Aktualita a Reportáž byly zcela v područí tématu migrace (výjimkou je třeba Juraj Mravec, který zaostřil objektiv na Donbas).

Czech Press Photo

Od vypuknutí migrační krize byla v uplynulém roce publikována nepřeberná kvanta materiálů, a následné přehlcení zejména vizuálními prostředky způsobuje jakousi laxnost při pohledu na snímky, které by měly být pravděpodobně emoční bombou.

V tomto ohledu se možná trochu odchylují fotografie z částí Iráku obsazených islámským státem Lenky Klicperové a Jarmily Štukové. Spíše nežli strach a chaos ukazují snímky každodenní realitu uprchlíků, kteří budují v životě ztracený řád a přežívají, jak se jen dá.

Téma migrantů se usadilo i v řekněme umělečtější kategorii, jakou je Portrét. Zajímavou hru zde sehrává vítěz kategorie Robert Tappert. Z poškozených dokumentů, nalezených na srbsko-maďarské hranici, dal vzniknout abstraktním kolážím, které jsou vysoce zajímavé z pozice výtvarné techniky, ovšem o to méně z techniky fotografické. V závěsu za ním tak zůstávají Tváře života - portréty lidí, kteří přežili holocaust. O jejich výjimečném a uchopitelném ztvárnění svědčí i to, že za ně autor Maňo Štrauch obdržel také cenu dětské poroty.

O kom se to mluví, každodennost a příroda

Je samozřejmostí, že mezi Osobnostmi, o kterých se mluví, nemohl letos chybět Miloš Zeman. Petr David Josek ho zachytil pod palbou vajíček při oslavách výročí sametové revoluce, David Kundrát zas prezidenta zastihl „pod poklopem“ u jídelního stolu při návštěvě v Mariánských lázních (snímek byl vtipně nazván Korunovaná hlava).

V kategorii Každodenní život naprosto vynikaly vítězné snímky Romana Vondrouše. Jeho série Havana Cars je pestrou koláží amerických automobilů v ulicích kubánského hlavního města. Barevná senzitivnost a střídání dynamických i statických prvků přirozeně přitahuje pozornost.

Czech Press Photo / Roman Vondrouš

Filipu Singerovi se podařilo v kategorii Příroda a životní prostředí zaznamenat 36 hodin dlouhý a náročný převoz koní převalského z pražské zoo do mongolské přísně chráněné oblasti Gobii. Zajímavým počinem je také Městská krajina Evy Skalákové (2. cena), která hledala střípky zeleně v betonovém městě.

Black and White

Velký prostor si na letošním ročníku Czech Press Photo získala černobílá fotografie, která se nejvýrazněji prosadila (možná trochu překvapivě) v kategorii Sportu. Ať už boxeři Eduarda Gensereka, zimní plavci (1. cena) a žokejové na dostizích v Pardubicích Petra Kleinera (3. cena), či dynamičtí parkouroví sportovci Hynka Glose (2. cena) - všichni vsadili na působivou černobílou, což se jim také vyplatilo.

Více než vítězná série Babičky Petry Vlčkové v kategorii Umění a zábavy působí Michael Hanke s fotografiemi z šachového turnaje mládeže. Očarovává svou jednoduchou koncepcí, nenuceností a hlavně emoční jemností a hravostí. Hanke získal také čestné uznání za sérii fotek z Leteckého dne, taktéž v černobílém hávu.

Za zmínku stojí také neotřelé nápady, jako je zdokumentování První mezinárodní soutěže ve vykopávání hrobů (fotograf Tomáš Krist) nebo umísťování sochy dvou tváří na smetišti (fotograf Andrej Balca). Instalace objektu byla nápadem slovenského sochaře Martina Dzurka a uskutečnil ji symbolicky na Den Země. Průvod a položení mužské a ženské tváře spojených mostem, působí dojmem, jako by lidé žádali o pomoc antické božstvo.

Czech Press Photo

Názor informuji.cz: 70%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Staroměstská radnice nabízí i další akce

Místo konání: Staroměstská radnice

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!