Ohad Naharin a jeho tanec k roztrhání. Nic menšího než Vesmír

Ohad Naharin a jeho tanec k roztrhání. Nic menšího než Vesmír100%

Nová scéna Národního divadla na konci minulého týdne uvedla poslední premiéru letošní sezóny – Decadance. Jedná se o mix z poslední tvorby proslulého izraelského choreografa Ohada Naharina, využívající tradiční izraelskou hudbu, ale i Vivaldiho. Unikátní spolupráce Baletu ND se špičkovou osobností současného tance přinesla šťavnaté plody. A zatančili si i diváci!

Večer zahájila již klasická Oharinova choreografie na pesachovou píseň Echad mi jodea. Kumulativní charakter rituální hudby našel své vyjádření v „izraelské vlně“ – půlkruhu židlí osazených unisex kafkovskými typy. Devatenáct tanečníků citelně napojených jeden na druhého se div neroztrhlo při mocném otevírání směrem k nebi, v závěru překypujícím nastřádanou energií pak odhodilo téměř veškeré oblečení, obutí i klobouky. Zbyly jen hromady hadrů, krapet dusno a mráz běhající po zádech...

Tento obraz se poprvé v tvorbě Ohada Naharina objevil už v 90. letech v představení Kyr. Mísí jednak patetické prvky odkazující k tomu, na co se dnes zdráháme byť pomyslet, jednak prvky bezstarostné varieté a komiky. Podivnou agresi skrytou za uhlazeností kvádra. Monotónnost dětského hebrejského rozpočitadla s veškerou závažností textu písně určeného dospělým. Bytostný neklid těla. Nesmlouvavý odpočet času tady na zemi.

Poté následuje klidný, melancholický duet Magdaleny Matějkové a Viktora Konvalinky doprovázený klasickou hudbou. Přesto je však plný tichého násilí latentně přítomného ve vztahu muže a ženy. Všechny nastolené otázky však rázem odlehčí vstup tanečníků do hlediště. Co se to děje? Budou se dívat s námi? Ale ne! Jdou si přece přímo pro nás: Smím prosit? Vtom na scéně propukne ulítlá diskotéka – vyšňořené dívky, starší decentní pánové, lidé stydliví i naopak zvyklí na denní přísun tanečních endorfinů. A s nimi přední sólisté této země. Je to vůbec možné?!

Na Nové scéně z minuty na minutu vzniká neopakovatelná choreografie, ve které je vše dovoleno a zároveň nikdo z diváků neví, co se bude dít dál. Špalírem pluje černočervená dvojice milenců – života tady a teď. A když poslední diváci opustí scénu a propocení sólisté padnou k zemi, uprostřed jeviště zůstane stát drobná postava v rudých šatech žádající znovu o tanec, Naharinovo poselství novátorského pojetí tance (tzv. gaga) zapadne: Všichni musíme tančit, je jen třeba zničit všechna zrcadla, která nás omezují.

Poté přichází další zklidnění, tria, duety doprovázené blackouty a nádherný "homosexuální duet". Samotný závěr představení se vrací k tomu, co se míní oním tancem do roztrhání těla, který byl naznačen již v úvodním obraze na židlích. Tanečníci stojí ve třech zástupech a jeden po druhém předvádějí to nejulítlejší, co se dá myslet. Žebra, pozadí, divoké kreace, výskoky, plazení, švihy, výkopy a piruety, ale i umírněné formy klasického baletu. Ze scény odcházejí s na první pohled přívětivým, ale na ten druhý děsivým „welcome“ na rtech...

Není snad nejmenších pochyb o tom, že na tento izraelský kotlík animálnosti, neučesanosti, chvějivé stoudnosti i tance bez nejmenších známek pokrytectví Praha jen tak nezapomene. Další příležitost zažít tvorbu tohoto jedinečného choreografa se naskytne 25. června při slavnostním zakončení festivalu Tanec PrahaHudebním divadle Karlín. Zatančí zde Naharinův soubor Batsheva Dance Company představení Last Work.

Názor informuji.cz: 100%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Národní divadlo: Nová scéna nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!