Anamnéza od „Quentina Tarantina současného divadla“ není pro hypochondry

Anamnéza od „Quentina Tarantina současného divadla“ není pro hypochondry90%

Byrokracie jako v Kafkových dílech, marginalizace lidského života a otevřená otázka, co s odlidštěným zdravotnictvím. Nová hra Divadla Na zábradlí Anamnéza přináší umělecký obraz absurdity nejen nemocničního systému, ale do jisté míry i lidského života. Pohrává si navíc se světem reálným a divadelním a působí tak na diváka maximálním dojmem.

Ten je od prvních minut uvrhnut do labyrintu nemocničních chodeb a výtahů, které nikam nevedou. Společně s hlavním hrdinou, divadelním režisérem Jakubem (Jakub Žáček), který hledá svou zesnulou matku, prochází divák různými úrovněmi nemocničního systému. Snažit se v něm najít logiku nebo smysl je marné. Autoři hry, maďarský režisér Viktor Bodó a dramaturgyně Júlia Róbert, nelítostně relativizují způsobilost lékařů a zdravotních sester nakládat s lidským životem. Stejně tak ovšem zdůrazňují úskalí lidské psychiky, která tlaku, jenž je právě v nemocničním prostředí normální, nedokáže čelit.

Jedinou obranou, respektive únikem před podobným zápřahem, je cynismus. A právě ten, společně s nedostatkem empatie, odlidštěností a neúctou k potřebám jedince, dělají ze zdravotnictví v Anamnéze nepropustnou past, a to jak pro pacienty, tak pro ty, kteří v něm pracují. Všudypřítomná tenká hranice lidského života a smrti navíc přibližuje hru každému divákovi.

Anamnéza propojuje v režii Rastislava Balleka v dokonalém souladu řadu divadelních prvků. Kromě velice efektní a funkční scény účelně kombinuje světelné a zvukové efekty a vytváří tak odzbrojující, místy až šílený dojem, který zastřešuje všudypřítomná tíže nemocničního prostředí. Na zábradlí se navíc podařilo převést hru do podoby, která odpovídá české realitě.

Navzdory závažnosti tématu hře nechybí humor (i když mnohdy šibeniční). Anamnéza nejspíš není představení pro každého. Kdo ale přistoupí na hru, kterou herci na pódiu rozehrávají, a nenechá se odradit faktem, že se vysmívá jeho rozumu a očekávání, tak se nejen dobře pobaví, ale dost možná zažije katarzi, protože se jedná o představení, i díky hereckým výkonům, neobyčejně působivé. A patrně si také v budoucnu třikrát rozmyslí, než zavítá do nějakého nemocničního zařízení.  

Foto: Divadlo Na Zábradlí

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Anamnéza od „Quentina Tarantina současného divadla“ není pro hypochondryAnamnéza od „Quentina Tarantina současného divadla“ není pro hypochondry
 

Mohlo by se ti líbit...

Divadlo Na zábradlí nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!