Zmrtvýchvstání Johanky z Arku

Zmrtvýchvstání Johanky z Arku90%

Kultovní nadčasový muzikál o francouzské světici z autorské dílny Ondřeje Soukupa,Gabriely Osvaldové a Jiřího Hubače se ve své obnovené premiéře vrátil v roce 2009 na divadelní prkna a letos v březnu uplyne od jeho prvního uvedení již 15 let. Odbornou i laickou veřejností je hodnocen jako jeden z nejlepších počinů původních českých děl tohoto žánru a prosadil se i za hranicemi. Oproti své premiéře nabízí nově kromě změn v hereckém obsazení zcela novou scénu, výpravnější kostýmy a více filmových projekcí.

Podmanivý soulad melodické hudby skladatele Ondřeja Soukupa doplněn textařským kumštem Gabriely Osvaldové působivě podtrhává historickou atmosféru středověké Francie za doby stoleté války. Tím diváka vtahuje přímo do bouřlivého sledu dramatických událostí, o které na jevišti rozhodně není nouze. Místy to zde doslova hřmí exponovanými emocemi.

Výrazně dominující je charakterová propracovanost postavy Johanky, na jedné straně ctnostné světice, na straně druhé ženy emotivní a milující, ač lásku jí nebylo dopřáno žít. V otázkách strachu i hledání, ve změti pochybností, vedena svými hlasy, odevzdává nakonec svůj život v boji za záchranu Francie vyššímu poslání. Vzdává se lásky, vzdává se sebe sama. Tyto milostné linie Johanka - La Hire a Johanka -Raimond dodávají ději jedinečný půvab. Práce scénáristy Jiřího Hubače je tímto novým pohledem oproti původní předloze o francouzské „Svaté panně“ jedním z oživujících prvků děje a ve výsledku tedy nesporným přínosem.

Neposkvrněná příroda francouzského venkova, pompézní veselí královského dvora i dramatické scény krvavých bojů, stejně jako zákoutí osamělých hloubavých scén, to vše koexistuje v jednom kompaktním, sugestivním celku. Děj plný zvratů, úkladů i napínavých momentů příjemně odlehčují občasné komické výstupy šaška a krále, působící i přes svou jinakost vtipně, nikterak rušivě.

Vyzvednout nutno také barevnou, účelně vystavenou scénu a oproti prvnímu uvedení muzikálu výpravnější kostýmy z dílny Romana Šolce. Markantní je symbolika skvěle propracované hry barev a světla. Neméně výrazná je také precizní baletní choreografie s alegorií smrti, andělů, umocňující atmosféru mystična. Celému příběhu dominuje ústřední motiv víry v ideály a nezlomný lidský charakter. Minimalistické herecké obsazení vsází zejména na silné pěvecké výkony takřka všech protagonistů, jimž nejvíce dominují Bára Basiková, Kamil Střihavka či Ondřej Ruml. 

Celkově lze muzikál označit za elegantní a plynulou symbiózu kontrastů v místy tak silných emocích, že nejednomu z diváků běhá chvílemi doslova mráz po zádech.

Jak říká Bára Basiková: „Za Johanku se musíte prát, ona bojovala a nikdy své poslání nezradila. Každý z nás by odvolal úplně všechno, ona vydržela. Johanka je ukázkou silného lidského charakteru.“

Foto: Marián Juskanin

Názor informuji.cz: 90%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Mohlo by se ti líbit...

Divadlo Kalich nabízí i další akce

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!