Do-Theatre boří představy o tom, co to znamená „dělat“ divadlo

Do-Theatre boří představy o tom, co to znamená „dělat“ divadlo 

Hodinové představení Gofmaniana.Dust of Dreams v pražském klubu Roxy/NoD je excentrickou sonátou pro tři herce-tanečníky berlínského souboru Do-Theatre. Ti se do Prahy vrací po pěti letech, aby zazářili v programu narozeninových oslav klubu nazvaných Be22. V pořadí druhé vystoupení budou mít dnes večer a znovu tak ohromí příznivce experimentálního pohybového divadla.

Padlé baletky, obličejový tanec, kabaret, krásná hudba, doprovodná videoprojekce. Ulítlé kostýmy a masky. Peří. Zlé noční můry a romantické snění. Jeden muž, který to všechno vstřebá – E. T. A. Hoffmann, věčný romantik, spisovatel hororů a fantasy příběhů, satirik, skladatel, inspirátor mnohých, kteří přišli po něm. Prach snů…Tma, kterou nechceme, tma ve které něco skřípe a plíží se pod naší postelí.

Představení inspiroval v život neuvedený scénář ruského režiséra Andreje Tarkovského "Hoffmanniana", který se věnuje posledním dnům života slavného umělce. Hoffmann byl mimo Franze Kafky či E. A. Poea múzou i Neila Gaimana či The Residents.

Sometimes I have the dreams.
Strange dreams. Peculiar dreams.
The eyes...
They glimmer in a dark.
They stir.
They stare at me.
Why do I see them?
Why do they scare me?
Why do I pine for them?
Why?

Soubor Do-Theatre je v současnosti jedním z nejslavnějších ruských souborů, ovšem působí v Berlíně. Věnují se avantgardnímu fyzickému divadlu, které jako by nevyčerpávalo najednou a bez míry všechny taneční schopnosti, jimiž Daria Shapran a Irina Kozlova jistě disponují, ale schválně zůstává na zemi, v bídě a komické taneční kabaretnosti.

Klopýtání na baletních špičkách a s komediálními maskami na tvářích je tak připomínkou zašlých časů, kdy ještě takové umění mělo svou grácii, zatímco teď se ocitáme na podivném „blešáku“, kde je nespravedlivě pod cenou prodáváno. Jejich taneční projev, zejména u Evgenyho Kozlova, je namísto oslnivé velkoleposti hodně intimní, mrazivý, scvrklý do grimas obličeje, prstů na rukách. Tvůrčí činnost souboru Do-Theatre ovlivnil mimo surrealismu a hororového žánru celkem citelně také zážitek sovětské totality.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!