Derniéra Carmen na českokrumlovské točně: Krvavý kolotoč s ohňostrojem

Derniéra Carmen na českokrumlovské točně: Krvavý kolotoč s ohňostrojem80%

Při přípravě baletního večera na hudbu Georgese Bizeta (parafrázované později Rodionem Shchedrinem) nechodil šéf baletu Jihočeského divadla Atilla Egerházi zbytečně kolem horké kaše: Pasažéry Otáčivého hlediště vrhl přímo doprostřed tanečního tréninku. Tam sólisté i sbor s vervou trénovali na večerní představení, nicméně celý tento prolog se neubránil jisté rozpačitosti a sotva postřehnutelná, subtilní dějová linka připravila nakonec hodně slabý odvar z operních árií.

Vše tedy zprvu zůstalo na fantazii diváka, který byl alespoň poctivě roztočen na divadle s nejvyšším stropem na světě takřka jako na pouti, zatímco baletní soubor, alespoň viděno z hlediště, nekontrolovaně pobíhal okolo. Publikum reagovalo na hluchá místa tu a tam nevěřícím smíchem.

Potom se však naplnilo přísloví o trpělivosti, která přináší růže a baletní večer v zámecké zahradě se naplno rozjel. Rudá svůdnice Linda Svidró Schneider v titulní roli Carmen nenechala chladným jen Dona José (Viktor Svidró)Toreadorem (Béla Kéri Nagy), ale stala se živým magnetem očí všech. Cudnějšího tance se zhostila Michaela (Cristina Porres Mormeneo) v šedomodrém, která se na scéně několikrát objevila společně se svou sokyní. Toreadorův výstup byl pak doplněn krátkým ohňostrojem, který měl zřejmě umocnit jeho slávu a sex-appeal, ale působil spíš rušivě a k baletu se moc nehodil.

Krásné a silné choreografie, zejména duet Michaely a Dona José a sólové výstupy Michaely, nespoutanost přidrzlé Carmen v kontrastu s plachostí Dona Chosé, potažmo dalších mužů. Také vkusné kostýmní řešení, originální moderní kulisy, celkově podařená scénografie.

Veškerá nádhera je však bohužel trochu pokažená snahou o erotiku bez špetky decentnosti – trochu vulgárně třeba působí několikanásobné neohrabané doteky na intimních partiích představitelů hlavních rolí nebo nohy roztažené až do extrému. Z celkového dojmu ubírá i trochu nepodařený prolog, jenž měl zřejmě ambici vytvořit autentickou atmosféru „pocení krve“, ale byl možná příliš sebevědomý, anebo jen dlouhý.

Navzdory tomu je však třeba všechny taneční výkony hodnotit jako vynikající a poděkovat všem členům baletního souboru Jihočeského divadla za silný zážitek z moderního baletu i ve specifických a nesnadných podmínkách zámecké zahrady.

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!