Marná lásky snaha aneb Shakespeare se loučí s Ostravou

Marná lásky snaha aneb Shakespeare se loučí s Ostravou60%

Ostravská část Letních shakespearovských slavností se před víkendem nachýlila ke svému konci. Před další roční pauzou diváky čekala ještě dvě poslední představení inscenace Marná lásky snaha. Sobotní večer sice ještě derniéru nepřinesl, ale zamračená obloha slibovala takřka katarzní rozloučení.

Notoricky známé drama vypráví příběh navarrského krále Ferdinanda a tria jeho druhů, kteří se na samém počátku hry oddají třem letům studia při současném zavržení světských slastí, žen nevyjímaje. Dodržování přísahy ale nemá dlouhého trvání. Postačí příjezd francouzské princezny v doprovodu půvabných dam a pevný slib se po zásahu amorova šípu bortí jako domeček z karet. Půvab i po několika staletích šmrncovní komedie tkví především v nezměrně hravém využití jazyka samotného, který se proměňuje ve smrtící nástroj s kadencí kulometu vrhající povedené slovní obraty plné břitké ironie i svěžích dvojsmyslů.

Důraz kladený na lehkost slova samotného tak dodává na důležitosti hereckému ansámblu, který i tentokráte dostál vysokému ostravskému standardu, aniž by dovolil sklouznutí do neohrabané těžkopádnosti. Chválu zaslouží především ústřední mužské kvarteto ztvárněné Albertem Čubou, Vladimírem Polákem, Josefem Kalužou a Davidem Punčochářem. Zmíněná čtveřice působila na pódiu kompaktním dojmem, umocněným takřka viditelnou chemií, která mezi nimi fungovala na výbornou. 

Škoda, že jejich ženské protějšky zůstaly v tomhle ohledu o nějaký ten krok pozadu. Nepropadly, ale zkrátka neměly co hrát. V rolích až lacině se chovajících paniček setrvávajících v prakticky neměnné herecké poloze jednoduše nedostaly dost prostoru pro výraznější prokázaní svého nezpochybnitelného talentu. I z uvedeného důvodu se rázem otevřely mezery, které se podařilo vynikajícím způsobem zaplnit výkony Tomáše Jirmana a Jana Fišara ve spíše menších rolích společníka francouzských dam Boyeta, respektive učitele Holofernese. Právě tito dva předvedli s grácií ladnost Shakespearova jazyka v celé jeho obrovské kráse.

O to více zamrzí skutečnosti, že tvůrci jakoby nevěřili, že letité – nikoliv ale zatuchlé – dílo legendárního veršotepce může uspět v krystalicky čisté podobě a obdařili ho v poslední době napříč tuzemskými scénami se objevujícím nešvarem, který spočívá v použití dotěrně lascivního humoru. Podvazkové pásy nebo nadmutý poklopec jinak dovedně hrajícího Michala Kavalčíka představují úlitbu divákům, kterou ale Shakespearova komedie ani za mák nepotřebuje.

Přesto se i díky přítomnosti dalších prvků, mezi které se řadí příjemná živě produkovaná hudba, vynalézavé využití scény, zručně vystavěné tempo vyprávění nebo unikátní prostředí Slezskoostravského hradu, jedná o příjemnou prázdninovou jednohubku zpříjemňující čekání na další divadelní sezónu, ale zároveň o inscenaci nepřinášející nic, na co byste si měli vzpomenout třeba za měsíc. Vězte, že v Ostravě jsou k vidění lepší kusy.

Názor informuji.cz: 60%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Fotografie k článku

Marná lásky snaha aneb Shakespeare se loučí s OstravouMarná lásky snaha aneb Shakespeare se loučí s OstravouMarná lásky snaha aneb Shakespeare se loučí s Ostravou
 

Mohlo by se ti líbit...

Slezskoostravský hrad nabízí i další akce

Místo konání: Slezskoostravský hrad

Další divadelní novinky

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!