Czech Press Photo a jeho letošní minoritní témata

Czech Press Photo a jeho letošní minoritní témata80%

Jak už informovala kolegyně Alžběta Čermáková, na letošní výstavě Czech Press Photo jsou k vidění především snímky prezidentsko-volební, povodňové, demonstrativní či konfliktní. Mimo tohle všechno ale nabízí výstava i citlivý a originální pohled na témata menšinová, mezi něž patří například kategorie Příroda a životní prostředí či Umění a zábava.

V sekci Příroda a životní prostředí získal tentokrát Zlaté oko Matúš Zajac za svou magickou černobílou sérii se zvířaty v ZOO s názvem Život v zajetí, nicméně i druhá cena pro Miloše Štáfka za odpouštění přehrady během povodní je na správném místě – fotografie výborně zobrazuje maličkost člověka versus ničivé síle vodního živlu. Voda dominuje i ve fotografiích, za něž 3. cenu získala Jana Ašenbrennerová, jedná se o soubor Prevence Cholery v Kongu a navzdory drsnému tématu se jí povedlo zachytit boj o životodárnou čistou vodu velmi esteticky.

To ale v této kategorii určitě není vše, ještě výrazněji než jmenované vítězné fotky působí soubor Stanislava Krupaře zobrazující navzdory bolševismu i divokému kapitalismu stále živý šamanismus na jižní Sibiři při hranicích s Mongolskem; to, co vypadá jako divadlo, je ve skutečnosti posvátný rituál, který mají všichni přihlížející v hluboké vážnosti. Vladimír Kozlík a jeho Asfaltové krajiny zase nabízí originální pohled na nezdolnou trávu rostoucí v průrvách chodníků v pražské Hostivaři. Nejvíc se mě asi „dotkly“ Autoakty v přírodních rezervacích Jana Cágy; fotograf se nestyděl využít své vlastní tělo k zobrazení nerozlučné vazby panenské přírody s lidským individuem.

Milan Illík zvítězil v kategorii Umění a zábava; v sérii Crew teens zachytil dosti otevřeně momentky ze společných studií jedné odvázané party mladých. Thao Nguyen Phuong  zprostředkovala trénink alternativního tanečně-pohybového divadla Farma v jeskyni, které svým vystupováním boří mýty o zemské gravitaci či omezených lidských možnostech. Michael Hanke zdokumentoval turné cirkusu Jo-Joo a nahlédl přitom zejména do zákulisí, na tvrdou dřinu cvičenců a jeho fotografie mají krásno-smutný, typicky poetistický výraz.

Cyklus Život na vsi Zdeňka Dvořáka (kategorie Každodenní život) jsou kompozičně naprosto dokonalé a zároveň umožňují moderní optikou nahlédnout situace vznikající mimo město, kam nejmladší obyvatelé tolik tíhnou. Nudistická relaxace ženy na zabordeleném dvorku či sklizeň obří dýně nebo těhotná dívka na zelené louce – zdánlivě obyčejné chvilky, avšak nanejvýš laskavé k údělu jejich hlavního objektu – člověku. Sovětskou schizofrenii, která nebyla dosud vyléčena, zachycují v té samé sekci celkem výmluvně fotografie Jana Wermouzka a Martina Wágnera se souborným názvem Kaliningradská oblast.

Na druhém místě v kategorii Portrét se umístil Petr Toman, jenž fotografoval v syrové cele komunistického lágru Vojna u Příbrami dnes dvaaosmdesátiletého Františka Zahrádku, muže dlouhá léta drženého v nelidských podmínkách za odboj a posléze oceněného. Na snímku není nic navíc, vidíme jen dřevěnou pelest a hluboké vrásky ve tváři píšící Zahrádkův životní příběh.

A na závěr jiný reportážní pohled Radka Miči na letošní prezidentské volby; zasněžená krajina, člen komise nesoucí opatrně závějemi sněhu urnu až do domu důchodkyně žijící na samotě v pohraničním Lopeníku. Inu, poetika se dá vytěžit i ze zcela nepoetických témat :-)

Více o Czech Press Photo pohledem Alžběty Čermákové.

Názor informuji.cz: 80%

| Sdílej: Sdílet na FB Tweetnout


Mohlo by se ti líbit...

Staroměstská radnice nabízí i další akce

Místo konání: Staroměstská radnice

Další novinky z umění

Tento článek ještě nikdo nehodnotil. Buď první!